ELEKTRONISCHE IDENTITEITSKAART EID
De eID is de elektronische identiteitskaart van de Belgen. De identiteitskaart is het bewijs dat u ingeschreven bent in het rijksregister van de natuurlijke personen.
- Uw identiteitskaart wordt vernieuwd als ze vervalt of als ze verloren of gestolen wordt.
- U ontvangt een oproep enkele maanden voor de vervaldatum van uw huidige identiteitskaart.
- Het is de verantwoordelijkheid van de burger zelf om de geldigheid van zijn identiteitskaart te controleren. Als u dus geen oproep tot vernieuwing ontvangt, dient u zich spontaan aan te melden bij de gemeente voor het vervangen van uw kaart vóór de geldigheidsdatum ten einde loopt..
- U kan uw kaart vernieuwen als ze beschadigd, verloren of gestolen is, of als de foto niet meer gelijkend is.
- Is uw burgerlijke staat veranderd ? Uw kaart blijft geldig : de burgerlijke staat wordt niet vermeld op de eID.
Kom zelf naar het loket van de dienst bevolking en breng volgende zaken mee :
- de oude identiteitskaart of een verklaring van verlies of diefstal
- een recente pasfoto (maximum 6 maanden oud – neutrale blik – in kleur op witte achtergrond – conform de normen van de ICAO )
- € 26,00 (normaal tarief)
- € 140,00 (dringende procedure in 1 werkdag - aanvraag in te dienen vóór 14u30)
- € 180,00 (dringende procedure - beschikbaar na 4u30 bij FOD Binnenlandse Zaken - aanvraag in te dienen vóór 14u30)
Duplicaat:
1ste verlies/ diefstal : geen verhoging (Eerste duplicaat gratis, indien de aanvrager het slachtoffer geweest is van een agressie - opgestelde proces-verbaal van de politie.
2de verlies/ diefstal: retributie verhoogd met €24,00
3de verlies/ diefstal: €124,00
Betaalmogelijkheden : cash of debetkaart (geen kredietkaarten)
Binnen 2 - 3 weken stuurt het ministerie de PIN- en PUK-codes naar uw domicilieadres.
Om uw kaart te activeren dient u zich aan te melden aan het loket met deze codes en met uw oude identiteitskaart (of met de verklaring van verlies of diefstal).