OVERLIJDENSAANGIFTE
Wat te doen bij overlijden?
Een overlijden moet zo snel mogelijk aangegeven worden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden.
- De vaststelling van het overlijden zelf gebeurt door een geneesheer. Hij of zij stelt een overlijdensattest op
- Sterft iemand thuis, dan verwittigt u de huisarts of dokter met wachtdienst
- Overlijdt iemand in een ziekenhuis of een andere zorgvoorziening, dan zorgt de verantwoordelijke daar voor een overlijdensattest
- Bij een dodelijk ongeval stelt de politie in het bijzijn van een arts een proces-verbaal op
Vervolgens moet het overlijden zo snel mogelijk aangegeven worden (de overlijdensaangifte zelf) bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal zorgt de begrafenisondernemer voor de overlijdensaangifte en alle administratieve formaliteiten. Maar u kunt dit ook zelf doen.
De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een akte van overlijden op. Dit is het officiële bewijsstuk van het overlijden.
Vereiste documenten
- Overlijdensattest dat de dokter
- Identiteitskaart van de overledene
- Identiteitskaart van de aangever
- Rijbewijs van de overledene
- Proces-verbaal van een officier van de politie (Bij een verdacht of gewelddadig overlijden)
- De volmacht van de familie of van de persoon die bevoegd is om voor de begrafenis te zorgen
- Een fotokopie van de identiteitskaart van deze persoon
- De vergunningsaanvraag voor de crematie ondertekend door de familie van de overledene
- Het verslag van de lijkschouwer in het geval van crematie
- De concessieaanvraag om de overledene op de begraafplaats van Koekelberg te laten begraven, gedateerd en ondertekend door de familie
Tarieven
Gratis.
Niet te vergeten
Denk eraan om de volgende personen of instellingen ook op de hoogte te brengen van het overlijden:
- bank
- notaris
- verzekeringsmaatschappij
- ziekenfonds
- pensioendienst
- belastingen
- huiseigenaar
- waterbedrijf
- leverancier van gas en elektriciteit
- werkgever
- enz.