ONTDEK HET TRAJECT TUSSEN PUBLIEKE RUITMTES, HET GROENE SCHOOLPARCOURS
Het doel van het project van Groene Schoolparcours is om verbindingen te creëren tussen publieke ruimtes en zo de levenskwaliteit van bewoners te verbeteren langs op het traject naar school. Een samenwerking tussen de gemeenten Molenbeek en Koekelberg, en perspective.brussels.
{@@panel Richtlijnen voor de inrichting van de openbare ruimte|
Het project Groene Schoolparcours is bedoeld om de ontwikkeling van de openbare ruimtes tussen het kanaal en het Athénée Royal du Sippelberg mee in goede banen te leiden.
Dit project wordt opgezet in het kader van het Stadsvernieuwingscontract ‘Rondom Simonis’ (SVC6). Het maakt deel uit van het Openruimtenetwerk in en rond Brussel.
De concrete projecten voor de herinrichting van de publieke ruimte worden uitgevoerd in het kader van het Duurzaam Wijkcontract Zwarte Vijvers (Molenbeek) en Jacquet (Koekelberg).
||Een participatief proces met bewoners, en in het bijzonder met leerlingen|
Voor dit project werd een burgerplatform opgericht. Tijdens informatievergaderingen en een participatieve wandeling deelden deelnemers hun standpunten en aanbevelingen.
Ook de leerlingen van de naburige scholen kregen de kans om hun zegje te doen. Een zestigtal leerlingen uit het vijfde en zesde middelbaar van het Athénée Royal du Sippelberg, het Koninklijk Atheneum Toots Thielemans en de gemeentelijke basisschool Armand Swartenbroeks nam aan de denkoefening deel. Dit gemeenschappelijk beslissingsproces zorgt dat het Schoolparcours aansluit bij de wensen en behoeften van de betrokkenen.
Tegelijkertijd wordt de relatie tussen de publieke ruimtes en de gebruikers van deze ruimtes versterkt.
Zij stellen groene, bloemrijke ruimtes en uitnodigende, veilige voorzieningen voor waar ze kunnen ontspannen, plezier hebben en tot rust komen.
||Technische fiches voor elk gedeelte van het parcours|
Op basis van een gedetailleerde diagnose van het stedelijk weefsel, de beperkingen op vlak van mobiliteit die invloed hebben op de publieke ruimte en de wensen van bewoners en leerlingen, focust de richtinggevende visie zich op drie belangrijke pijlers:
1) De landschappelijke dimensie van de ruimtes die het parcours doorkruist versterken en deze ruimtes beter beschermen tegen de gevolgen van de klimaatverandering (hitte-eilanden, overstromingen, biodiversiteit).
2) Een betere zichtbaarheid van het groene parcours in de wijken die het doorkruist, om het voor leerlingen makkelijker te maken om van en naar school te gaan.
3) De manieren waarop het parcours gebruikt wordt (spel, ontspanning en ontmoeting) diversifiëren, vetrekkende van de noden van de bewoners.
Door de vele gemeenschappelijke kenmerken van de verschillende delen van het Groene Schoolparcours samen te brengen, krijgt het traject een samenhangende identiteit: een sterke vergroening en demineralisatie, ruimtes die actieve vervoerswijzen bevorderen en, waar nodig, een aangepaste mobiliteit, en straatmeubilair met vergelijkbare materialen.
Dit gaat om een ambitieuze visie voor ruimtes die momenteel voornamelijk verhard zijn met veel plaats voor door auto's. De technische fiches die betrekking hebben op iedere ruimte worden dan ook opgesplitst in minimalistische en maximalistische scenario's. Op die manier kan ieder deel van de route geleidelijk aan worden omgevormd (Sippelbergpad, omgeving rond de Gandhi-torens, het kruispunt aan de Normandiëstraat, de Ganshorensestraat, Schmitz-huizenblok en Zwarte Vijversplein).
}